مزایای استفاده از رسانه‌های اجتماعی درهنگام وقوع بحران در روابط عمومی

اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی عموم و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی پیش رو از جمله مزایایی است که پیش از بحران، حین و پس از آن در مدیریت هر چه کیفی‌تر شرایط کمک شایان توجهی به روابط عمومی ها خواهد نمود.

 کاوشگران روابط عمومی – تهیه و تنظیم: زهرا علی پور:

درحال حاضر رسانه‌های اجتماعی به قابلیت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر  وب،  تلفن همراه  و ارتباطاتی که به گفت و گو تعامل داده می‌شود، گفته می‌شود. رسانه‌های اجتماعی برنامه‌های کاربردی مبتنی بر  اینترنت  است که بر روی پایه های ایدئولوژیک و فناوری  وب ۲.۰، به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می‌دهد.

قدرت‏ نمایی رسانه‏ های اجتماعی به خصوص در چند سال اخیر نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی صرفا ابزارهایی سرگرم‏ کننده و وسائلی برای اتلاف وقت کاربران نیستند و از این رو به ‏عنوان بستری که مشتریان و مخاطبان بالقوه و بالفعل‏ شرکت­ها و سازمان ­ها در آن حضور دارند، مورد توجه واحد‏های بازاریابی، روابط عمومی ­ها و سایر واحدهای سازمانی قرار گرفته اند.

امروزه رسانه‌های اجتماعی به کمک روابط عمومی‌ها آمده و در ارتباط لحظه به لحظه با افکار عمومی سازمان‌ها را توانمند ساخته اند. رسانه‌ای شدن جوامع و مزایای آن برای دولت‌ها بیش از هر زمان در هنگام مواجهه با بحران‌ها و بلایای طبیعی نمود بیشتری پیدا می‌کنند. اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی عموم و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی پیش رو از جمله مزایایی است که پیش از بحران، حین و پس از آن در مدیریت هر چه کیفی‌تر شرایط کمک شایان توجهی به روابط عمومی ها خواهد نمود. لذا توصیه های زیر را در زمان وقوع بحران برای روابط عمومی ها جدی بگیرید:

به گروه خود یک کارشناس رسانه‌های اجتماعی اضافه کنید.

 رسانه های اجتماعی این اجازه را می‌دهد تا فعالانه حجم بالایی از اطلاعات را به اطلاع تعداد بسیاری ازمخاطبان رسانده و تضمین می‌کند که هیچ خلا رسمی اطلاعاتی وجود ندارد  .

 حجم بالایی از اطلاعات خاص را می‌توان مستقیماً و بدون نیاز به پوشش جریان‌های رسانه‌ای به اطلاعات مرتبط در دسترس قرار گرفت  .

 به سرعت شایعه و گزارش‌دهی‌های نادرست  قبلی را با انتشار حقیقت جایگزین کنید .

 در فرآیند نشر اطلاعات تجدید نظر کنید. به کارکنان خود برای نشر اطلاعات اطمینان کنید  .

 رسانه‌های اجتماعی را به عنوان پدیده‌ای خاص و جدا از فرآیند متعارف کاری، تلقی نکنید. 

 از رسانه های اجتماعی تنها برای نشر اطلاعات استفاده نکنید، بلکه برای دریافت بازخورد و تعامل با جامعه آن‌لاین بهره‌مند شوید  .

 سایت‌های رسانه‌های اجتماعی تاسیس شده، رایگان هستند و قوی عمل کرده تا آنجا که می‌توانند حجم بالاتری از ترافیک را به نسبت سایت‌های سازمان‌ها اداره کنند  .

 انتشار  فیلم‌های زنده از کنفرانس‌های رسانه‌ای مرتبط با بحران در صفحه فیس‌بوک به همراه انتشار توسط کانال ارتباطی یوتیوب  .

 توییت کردن زنده نکات کلیدی در جلسات و کنفرانس‌های رسانه‌ای

 بارگذاری خلاصه کنفرانس‌های رسانه‌ای در صفحه فیس‌بوک به فاصله زمانی کوتاه بعد از جمع‌بندی جلسات  .

 توییت کردن اغلب مطالب فیس‌بوک

 ارائه حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی در پاسخ به سوالات مردمی

 همواره درباره اینکه کدام شبکه اجتماعی برای ارتباطات بحران موثرتر است، تصمیم گیری کنید. 

 اطمینان حاصل کنید که همه دست‌اندرکاران بخش‌ رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات بحران برای کنترل و نحوه به کارگیری تکنولوژی آموزش دیده‌اندو پیام‌های مربوط به مخاطبان و وضعیت‌های مختلف را به خوبی مدیریت می‌کنند.

/ 0 نظر / 18 بازدید