نقش روابط عمومی در تحقق شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»

عاطفه ساسانی، مدیر روابط عمومی کانون شرکت های لیزینگ ایران - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، همانطور که همه ما مطلع هستیم شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» به عنوان نقشه راه و استراتژی سال 1394 توسط مقام معظم رهبری انتخاب و اعلام شد و این مهم تنها در سایه تلاش های خالصانه بخشهای مختلف جامعه و ایفای نقش تأثیرگذار آنان ، به وقوع خواهد پیوست.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، همانطور که همه ما مطلع هستیم  شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» به عنوان نقشه راه و استراتژی سال 1394 توسط مقام معظم رهبری انتخاب و اعلام شد و این مهم تنها در سایه تلاش های خالصانه بخشهای مختلف جامعه و ایفای نقش تأثیرگذار آنان ، به وقوع خواهد پیوست.

در این بین روابط عمومی ها با همکاری رسانه ها و مطبوعات از توان بسیار بالایی برای جهت دهی اندیشه ها، تصورات و افکار عمومی در جامعه برخوردارند و با به کارگیری ابزارهای کارامدی که در اختیار دارند به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه نقش تاثیرگذاری در تبیین و ترویج شعار سال و تبدیل آن به یک فرهنگ و اندیشه عمومی ایفا می نمایند.

روابط عمومی ها به عنوان بسترسازان برقراری ارتباط در سطوح مختلف جامعه و ایجاد پل ارتباطی میان آنها و با اطلاع رسانی صحیح، شفاف و به موقع و نیز با افکارسنجی و جهت دهی به افکار عمومی، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می نمایند.

روابط عمومی ها و رسانه ها را میتوان به ستونهای پلی تشبیه نمود که نقش بی بدیل در ایجاد ارتباط دوسویه میان دولت و ملت را عهده دار هستند.

آنچه لازمه دستیابی به این هدف بزرگ در کشور می باشد برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح در دل روابط عمومی سازمانها و اتخاذ تدابیر مناسب که همدلی میان« مردم و دولت »و «دولت و مردم» را در فضای تعامل و همکاری در تمامی سطوح جامعه را رقم میزند ، می باشد.

در عصر دیجیتال روابط عمومی ها با بهره گیری هنرمندانه و خلاقانه از فناوری های روز ارتباطات و پیوند زدن آحاد جامعه خصوصا سطوح مختلف دولتی و مردمی به عنوان پایگاهی که لازم و ملزوم یکدیگرند ، میتوانند زمینه تحول بنیادی در عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را فراهم نموده و بسترساز اعتماد، تعامل ، همدلی و همزبانی میان دولت و ملت شوند.

نباید فراموش کرد که همدلی و همزبانی بین دو جریان یا دو فرد باید دوسویه باشد و همانگونه که مردم به دولت اعتماد می کنند، دولت نیز کسب اطلاع مردم از فعالیت ها و بها دادن به رفاه و معیشت مردم را اولی بداند. و چنانچه برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسبی در یک فضای تعاملی و همکاری متقابل اتخاذ گردد «مردم با دولت» و «دولت با مردم» همدل و همزبان خواهند شد و در این راستا روابط عمومی ها نقش پر رنگی را ایفا خواهند نمود تا امید و نشاط، در جامعه افزایش یابد.

روابط عمومی ها می بایست با انعکاس صحیح، هنرمندانه و صادقانه ی خدمات، فعالیت ها، موفقیت ها و اهداف نهادهای دولتی به مردم و با حفظ وظیفه امانتداری ، مسائل، مشکلات و مطالبات آنان را به گوش مسئولان رسانده و زمینه پاسخگویی دستگاه های مختلف به مردم را تسریع نمایند و بدین ترتیب فضای جامعه را به سمت نشاط، امید، آرامش و وحدت آفرینی هرچه بیشتر سوق دهند. به امید روزی که سازمانها با بصیرت و شناخت لازم از جایگاه روابط عمومی در ایجاد زمینه های رشد فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در جامعه زمینه رشد و بالندگی آنان را فراهم نمایند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

/ 0 نظر / 51 بازدید