روابط عمومی در دانشگاه های دنیا

روابط عمومی دانشگاهی در سطح بین المللی چگونه عمل می کند؟

سعید-محمدجعفری

پژوهشگر و مدرس ارتباطات بین الملل کاربردی

کلیات:

دوایر روابط عمومی در دانشگاه های گوناگون دنیا در یک تقسیم بندی کلی دو وظیفه را برعهده دارند  ؛ یکی وظایف کلاسیک روابط عمومی مشابه همه دستگاه های اداری دیگر و یکی هم وظایف اختصاصی .

وظایف کلی روابط عمومی  در دانشگاه ها ، از منظر ارتباطی در دو گروه "ارتباطات درونی " و "ارتباطات بیرونی " جای می گیرند.

در گروه "ارتباطات درون سازمانی" ، "ارتباط با کارکنان غیر هیآت علمی "، "ارتباط با هیآت علمی" ، "ارتباط با دانشجویان " ، "ارتباط با همکاران غیر موظف" ، "ارتباط با مراجعین" ، "ارتباط با خانواده های کارکنان غیر اداری " ،"ارتباط با خانواده های اعضای هیآت علمی" ، "ارتباط با خانواده های دانشجویان" و "ارتباط با خانواده های همکاران غیر موظف"، قابل توجه هستند.

بکار گیری انواع رسانه ها:

این نوع ارتباطات با استفاده از انواع رسانه های گروهی و رسانه های جماعتی ، همراه با رسانه های همگانی ، انجام می شود.

آنچه که در این میان برای برخی دانشگاه ها توجه خاصی را می طلبد ، بهره گیری از تکنولوژی های جدید ارتباطی در قالبی ویژه است. بعنوان مثال دانشگاه شهر "دورتموند" آلمان ، تآسیسات دانشگاهی اش در دو طرف قله های دو تپه ، در میان یک دره پوشیده از جنگل قرار دارند ؛ از همین رو برای  تسهیل تردد اساتید ، دانشجویان و سایر پرسنل دانشگاه بین ساختمان هایی که در قله های تپه ها واقع شده اند ، قطار برقی هوایی بدون راننده نصب شده که ظرف چند دقیقه به جابه جایی افراد می پردازد.

در تمام مدتی که افراد سوار قطار هستند از طریق یک سیستم تلویزیون جماعتی که برای تمام ساختمان ها و تآسیسات دانشگاه، از جمله قطار هوایی، برنامه پخش می کند ، در جریان تصویری اخبار و رویدادهای دانشگاه ، شهری ، اروپایی و بین المللی قرار می گیرند.

نقش کلیدی ارتباطات بازاریابی یکپارچه:

اما آنچه که در حوزه ارتباطات برون سازمانی دانشگاه ها اهمیت و کاملآ جنبه متفاوتی دارد ، در قلمرو "ارتباطات بازاریابی یکپارچه" (Integrated Marketing Communication) می گنجد.

دانشگاه ها بطور معمول فعالیت های گسترده ای را در یک طیف متنوع  انجام می دهند و بر

همین اساس ارتباطات بیرونی آنها باید ضمن در نظر گرفتن اصول کلاسیک روابط عمومی بر محور جذب منابع و درآمد نیز استوار باشد.

همچنین فعالیت گسترده و متنوع دانشگاه ها ایجاب می کند تا آنها در زمینه برخی از حوزه های تخصصی روابط عمومی از قبیل امورخیریه ، گرد آوری اعانه و سایر مسئولیت های اجتماعی بنگاه نیز گام بردارند.

ارتباطات برون سازمانی و چهار گروه ذیربط:

در صدر ارتباطات برون سازمانی روابط عمومی دانشگاه های دنیا ارتباطات رسانه ای است ؛ با این توضیح که ارتباطات رسانه ای ویژه ای بعمل می آید.

از آنجا که دانشگاه ها محل تولید دانش وعلم و شکوفایی آنها به شمار می روند ، به یقین این امکان باید وجود داشتئه باشد تا دست آورد های حاصل در کمترین زمان ممکن و در نهایت سادگی  به اطلاع همگان در اقصی .نقاط دنیا برسد.

با توجه به پیچیدگی ها و دشواری هایی که پژوهشهای علمی در رشته های گوناگون همراه خود دارد ، ضرورت ارتباطات رسانه ای دانشگاه ها ایجاب می کند تا کارشناسان متخصص و فوق تخصص ارتباطات علمی و روزنامه نگاران علمی نویس ، ایفاگر نقش اصلی برقراری ارتباط با      رسانه ها باشند. مهارت خاص چنین نیروهای انسانی ماهری ، که روابط عمومی های دانشگاه های کشورهای شمال در خدمت دارند ، برگردان ادبیات پیچیده علمی به زبان ساده قابل فهم برای بسیاری از مردم است.

گفتنی است روزنامه نگاران علمی نویس محدود به نویسندگان اخبار و گزارش ها نمی شود و حتی تصویر برداران ، صدابرداران ،کارگردانان و ... حوزه رسانه های تصویری را هم می پوشاند.

گروه دوم از هسته تعامل کنندگان حوزه ارتباطات بیرونی دانشگاه ها ی کشور های پیشرفته صنعتی ، را دستگاه های همتراز در سطح ، ملی ، منطقه ای و بین المللی تشکیل میدهند که با هدف تبادل استاد و دانشجو ، دانش و اطلاعات علمی ، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک ، درج مقالات علمی مشترک  در نشریات تخصصی ، برگزاری نشست های علمی و غیره بعمل می آید.

دستگاه های علمی همتراز در ردیف فوق شامل دانشگاه ها ، پژوهشگاه ها ، اندیشکده ها ، مراکز رشد فناوری و پارک های علمی  و فناوری می شوند.

سومین گروه ار مخاطبین ارتباطات بیرونی روابط عمومی های دانشگاهی در سطح بین المللی ، صنایع هستند که این ارتباط با هدف تبادل متخصص و نیز کار آموز ، ارائه کمک های فنی و علمی ، فروش حق امتیاز اختراعات و نو آوری ها ، اجاره آزمایشگاه و سیستم های فنی ، جذب سرمایه گذاری مستقیم داخلی ، منطقه ای و بین المللی به صورت های گوناگون از قبیل مشارکت در تحقیقات ، انواع تبلیغات و نظایر آنها ، به ثمر می رسد.

از گروه چهارمی که در حوزه هدف کیرندگان پیام روابط عمومی های دانشگاهی به حساب          می آیند، می توان از انواع نهاد های مدنی از قبیل اتحادیه های صنفی ، شوراها و انجمن های گوناگون نام برد.

فعالیت های مشترک فرهنگی و هنری:

نکته ای که در این میان نباید از قلم انداخته شود ، آن است که همکاری های مشترک دانشکاه ها با چهار گروه فوق الذکر به صرفآ فعالیت های علمی و صنعتی محدود نمی شود ، بلکه حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری از قبیل سینما ، موسیقی ، هنرهای نمایشی ، هنر های تجسمی و غیره را هم باید ، در همین مجموعه در نظر گرفت.

در همین زمینه تلاش روابط عمومی ها برای کسب در آمد از طریق اجاره سالن های نمایش یا فروش محصولات هنر های تجسمی ، اجرای برنامه های نمایشی ، ارائه خدمات عکاسی و فیلم برداری و امثالهم نباید از قلم بیافتد. ضمن آنکه باید به مقوله همکاریهای ورزشی هم ، نگاه مشابهی داشت.

نمونه های عینی:

برای آنکه ببینیم برنامه هایی که شرح آنها گذشت ، در قالب پاره ای از دانشگاه های آمریکا که بعنوان نمونه برگزیده شده اند چگونه رخ میدهد ، مثالهایی ذکر می شود:

*روابط عمومی دانشگاه استانفورد روی دو موضوع "تشریفات" و "رویدادهای ویژه" تآکید                   می کند.

* دانشگاه "تافتز" مدیر روابط عمومی را سخنگوی دانشگاه می داند و نوآوری که دارد روی حفاظت از حق مولف لگوی دانشگاه است.

روابط عمومی این دانشگاه همچنین "ارتباطات بحران "و انجام برنامه های "خیریه ای و گردآوری اعانه" را در چارچوب کاری خود دارد.

*روابط عمومی دانشگاه ایالتی اوهایو ، دستورالعمل نوشتاری خبرگزاری آسوشیتدپرس را برای سبک خبرنویسی برگزیده و برمحور "هماهنگی و توسعه خلاق" تآکید دارد که اشاره ای است به حوزه "صنایع خلاق" و فعالیت این روابط عمومی در آن حوزه. 

/ 0 نظر / 20 بازدید