درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

تشکیل کارگروه ارتباطات و روابط عمومی صنعت بیمه اقدامی قابل تقدیر

خبر خوبی که در چند روز گذشته در زمینه‌ی فعالیت‌های حرفه‌ای روابط عمومی و توجه تخصصی به آن منتشر شد، به موضوع ابلاغ دستورالعمل کارگروه مدیران روابط عمومی صنعت بیمه‌ی کشور مربوط می‌شود. بی‌تردید این اقدام موجبات خرسندی فعالان حوزه‌ی روابط عمومی را از این جهت که در یک صنف گسترده یا یک بخش مهم و تأثیرگذار اقتصادی کشور، گروه، تشکل یا مجموعه‌ای برای ارتقاء روابط عمومی خود دور هم نشسته و تصمیماتی گرفته و از طریق بالاترین سطح رده‌ی سازمانی خود آن را ابلاغ کرده‌اند، فراهم می‌کند و قطعاً جای امیدواری است که تلاش‌های این عزیران به نتایج مطلوبی منجر شده و الگوی مناسبی برای سایر صنوف و طبقه‌بندی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور محسوب شود.
موضوع از این قرار است که پس از نشست‌های متعدد و بررسی‌های فراوان، خانواده‌ی روابط عمومی صنعت بیمه‌ی کشور که متشکل از بیمه‌ی مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بیمه‌ی دولتی و خصوصی است، \"کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه\"را راه‌اندازی کرده و دستورالعمل اجرایی و وظایف این کارگروه را نیز تدوین و از سوی بیمه‌ی مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است.
اینجانب به عنوان یک کارشناس روابط عمومی و ارتباطات ضمن تبریک این اقدام خجسته به کلیه‌ی مدیران، کارشناسان و کارکنان صنعت بیمه‌ی کشور، به ویژه همکاران محترم شاغل در واحدهای روابط عمومی این صنعت، چند نکته را در این زمینه قابل بررسی و نیازمند توجه می‌دانم:

1-نخستین کارکرد و نتیجه‌ی تشکیل کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه‌ی کشور، تشریک مساعی و به مشارکت گذاشتن دانش و تجربیات روابط عمومی در این صنعت است. چرا که صنعت بیمه‌ی کشور با سابقه‌ی طولانی \"بیمه‌های دولتی\"در کشور و آغاز و گسترش فعالیت‌های \"بیمه‌های خصوصی\"در سال‌های اخیر، طبعاً تجارب و آموخته‌هایی را به دست آورده است که در این کارگروه امکان انتقال آن را به دیگران و به کسانی که در همین صنف و رشته فعالیت می‌کنند، فراهم خواهد ساخت. بنابراین، بی‌شک هرگونه همفکری، هم‌اندیشی و همکاری این دسته از مدیران و کارشناسان، پایه‌های روابط عمومی این خانواده را مستحکم‌تر کرده و زمینه‌ی طرح موضوعی تحت عنوان \"روابط عمومی در صنعت بیمه\"را که نیاز جدی برای فرهنگ سازی به منظور استفاده‌ی عمومی و گسترده از خدمات این صنعت محسوب می‌شود، ایجاد خواهد کرد.

2-نکته‌ی مهمتر اینکه، این اقدام تلاشگران حوزه‌ی روابط عمومی صنعت بیمه، یک گام به سمت \"تخصص‌گرایی در روابط عمومی کشور\"محسوب می‌شود. چرا که معتقدم گرچه اصول، مفاهیم و مبانی رشته‌ی روابط عمومی در تمامی سازمان‌ها و مشاغل یکسان و ثابت است، ولی به مرور زمان توجه تخصصی به آن و تولید و تدوین مبانی علمی برای هر بخش، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس می‌توان در کنار توجه به پایه و اساس رشته‌ی روابط عمومی در کشور، به روابط عمومی تخصصی، یا به عبارت بهتر \"تخصص‌گرایی در روابط عمومی\"نیز اندیشید. در این صورت است که می‌توان گفت فعالیت در روابط عمومی بخش‌هایی از جامعه مانند بخش صنعت، بهداشت، اقتصاد، آموزش، فرهنگ، بانک، بیمه و ... تفاوت‌های جدی با سایر بخش‌ها دارد و مدیران و کارشناسان هر بخش به توانایی‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارند که ممکن است با سایر سازمان‌ها و نهادها متفاوت باشد. زیرا ماهیت فعالیت‌ روابط عمومی هر سازمان تابعی است از ماهیت سازمان متبوع و خط مشی‌ها و مأموریت‌های آن که قطعاً شباهت کمتری به سازمان‌های دیگر خواهد داشت.

3-نکته‌ی جالب دیگری که در این نوع همکاری‌ها و مشارکت‌های حرفه‌ای وجود دارد، آن است که با این اقدام، همکاری و همفکری رقبای یک صنعت در یک زمینه‌ی خاص و مهم جامه‌ی عمل می‌پوشد. به عبارت دیگر، \"رقابت در عین رفاقت\"یا \"رفاقت در شرایط رقابت\"تحقق پیدا می‌کند. درست است که شرکت‌های بیمه برای پیشبرد امور خود و جذب منابع و مشتریان بیشتر عملاً با یکدیگر رقابت دارند و به هیچ‌ وجه علاقمند نیستند تا برنامه‌ها و استراتژی‌های رقابتی و تبلیغاتی خود را در اختیار رقیبان خود قرار دهند، ولی ایجاد این کارگروه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات صنعت بیمه یک هدف متعالی‌تر را در پی دارد و آن هم به گفته‌ی دبیر این کارگروه آقای جواد گودرزی (معاون مدیرکل روابط عمومی بیمه‌ی مرکزی جمهوری اسلامی ایران) \"توسعه‌ی فرهنگ بیمه\"به عنوان یک ضرورت حیاتی و نیاز اساسی جامعه‌ی امروز است.
گرچه مشابه این اقدام سال‌هاست که توسط بانک‌های دولتی کشور در حال انجام است و زیر چتر شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، کمیسیونی هم با عنوان \"کمیسیون هماهنگی روابط عمومی نظام بانکی\"فعالیت می‌کند، ولی توسعه‌ی این تفکر به بخش بیمه و از آنجا هم به سایر بخش‌های جامعه‌، جای بسی خوشنودی است و امیدواریم به زودی در سایر بخش‌های جامعه نیز مثل فرهنگ، هنر، بهداشت، اقتصاد، سیاست و حتی زیربخش‌های آنها شاهد تشکل‌های مشابه که نهایت منجر به توسعه‌ی \"روابط عمومی تخصصی\"می‌شود، باشیم.

4-موضوع مهم دیگری که در شرح وظایف این کارگروه ذکر شده، \"کمک به ایجاد ارتباط مستحکم و منظم بین اعضا و مراکز روابط عمومی سایر دستگاه‌ها، شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه و طراحی و برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای توسعه‌ی هر چه بهتر بیمه\"است.
گرچه تحقق این هدف کمی دشوار به نظر می‌رسد، ولی در صورت برنامه‌ریزی دقیق و وجود ضمانت اجرایی قوی و مقتدر که در شرح وظایف همین کارگروه نیز پیش‌‌بینی شده، امری دور از دسترس نیست. اگر قرار باشد مصوبات این کارگروه در چارچوب مقررات و قوانین بیمه‌ای قرار بگیرد و پس از تصویب شورای عمومی، لازم‌الاجرا باشد، می‌توان چشم‌انداز روشن و امیدبخشی را برای موفقیت‌های آتی آن پیش‌بینی کرد.
در هر صورت امیدواریم این کارگروه با ترسیم اهداف، چشم‌اندازها و تدوین برنامه‌های اجرایی مشخص برای \"روابط عمومی\"و \"بازاریابی\"صنعت بیمه‌ی کشور، زمینه‌ی ترویج و گسترش استفاده از خدمات بیمه‌ای را در کشور که به گواهی آمار، در مقایسه با میانگین جهانی از ضریب نفوذ پایین‌تری برخوردار است، فراهم کند و قطعاً برای موفقیت در این زمینه و تسریع اجرای برنامه‌ها، به همکاری مراجع تخصصی روابط عمومی و بازاریابی نیاز دارد و بی‌تردید این مراکز در صورت درخواست همکاری از سوی کارگروه مذکور، تجارب و امکانات خود را با دستانی باز تقدیم خواهند کرد. در همین راستا، اینجانب به عنوان عضو هیأت مدیره‌ی انجمن متخصصان روابط عمومی کشور، آمادگی این انجمن را برای همکاری در زمینه‌های مرتبط اعلام می‌دارم و امیدوارم با باز شدن دریچه‌ی این همکاری‌های حرفه‌ای و تخصصی، گامی در جهت رشد و ارتقاء رفاه عمومی هموطنان ارجمند برداشته شود.

Manager@FSMcenter.com

برگرفته از سایت کاوشگران روابط عمومی          - غلامعباس افشار

نویسنده : ناب دل بهروزی : ۳:٠٢ ‎ب.ظ ; ۱٧ شهریور ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم