درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

معرفی روابط عمومی

امروزه دنیای اطلاعات و عرصۀ فراخ رسانه ها ، با تکیه بر قدرت نرم افزاری و رشد و گسترش علوم ارتباطات در حوزه های  مختلف ، توسعه را به گونه ای دیگر رقم زده  و فضایی عملیاتی و نقش و کارکردی شگفت انگیز و انکار ناپذیر را برای فعالیت در حوزۀ روابط عمومی فراهم آورده است .

اصطلاح جامعه اطلاعاتی ، بیانگر توسعه فناوری های اطلاعاتی در عرصه های نوین بویژه دیجیتال و الکترونیک است. عرصه ای که با گذار از هزارۀ سوم ، پیشرفت خیره  کننده ای را  در نگهداری ، پردازش و انتقال داده ها در پی داشته است.  در یک دهۀ اخیر بخصوص با حرکت سریع روابط عمومی ها از دوران سنتی به دوران مدرن و پدید آمدن روابط عمومی های الکترونیکی و سایبر ، شرایطی ایده آل برای ارتباط با مخاطب آگاه و هوشمند پدید آمده است. این شرایط با تکیه بر دانش و تلاش نیروهای متخصص ، کاردان و فعال در حوزۀ روابط عمومی، پتانسیلی موثر و کارآمد را برای اجرای طرح ها و ایده ها مهیا ساخته و در این میان هنر روابط عمومی را ،  به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد ارتباط درون و برون سازمانی در کلیه  موسسات دولتی وغیر دولتی معرفی کرده است.  با این وصف،  لزوم عبور از روابط عمومی سنتی و رسیدن به روابط عمومی نوین که فعالیتی کاملا متکی بر ابزارهای دنیای الکترونیک است، نیاز ضروری جامعه فعال و پویای امروز ماست ؛ خاصه آنکه جامعۀ ما نسبت به جوامع توسعه یافته، آشنایی کمتری با کارکردهای روابط عمومی دارد ، لذا برای رسیدن به توسعه ای متکی بر دانش روز جهان در عرصه روابط عمومی، باید  کارکردهای نوین روابط عمومی را بکار گرفته و وضع موجود را به سرعت پشت سر گذاشت .

در روابط عمومی مدرن این قدرت حاصل شده تا سازمان ها شناخت دقیق و جامعی از مخاطب بدست آورده و متناسب با نیاز و ذائقه جامعه مخاطب ، اطلاعات مورد نیاز آنان را فراهم و در همین فرآیند ، بازخورد برنامه ها را نیز در کوتاهترین زمان و با بهره گیری از روش های متنوع دریافت کنند . تعاملاتی  به شکل آنلاین و در دنیایی مجازی و فوق العاده بزرگ که سرشار از اطلاعات، آمار و ... در تمامی زمینه هاست. مخاطب جستجوگر با حضور در این فضای گسترده برای دستیابی به آنچه مورد نیاز اوست ، با کمتر مشکلی روبروست . بنابر این  یک روابط عمومی فعال و کارآمد ، باید برنامه ریزی مدون ، سریع و کارآمد را از زمان سیاست گزاری تا اجرا برای چنین تعامل پویایی تدوین کند. شبکه اول سیما ، با آگاهی از این فرآیند ، کوشیده است تا به سهم خود ، ضمن تدوین یک برنامه ریزی منسجم ، به سمت چنین رویکرد و نگاهی از روابط عمومی حرکت کند  .

امروزه انتشار نشریات و بولتن های داخلی خبری ، برگزاری همایش ها و مناسبت های   ویژه ، انتشار پوستر ، کاتالوگ و دیگر عناصر تبلیغی ، نظرسنجی و افکار سنجی میدانی و دیگر امور رایج در روابط عمومی های سنتی ، دیگر جزو فعالیت های ایده آل روابط عمومی محسوب نمی شوند .  

مخاطبان آگاه امروزی ، ذائقه ای سیری ناپذیر برای به روز بودن و در دست داشتن اخبار مفید و کارآمد از مجموعه برنامه های در دست ساخت ، پخش ، سیاست های برنامه سازی ، جدول پخش برنامه ها ، ارایه نظرات خود جهت اعمال در برنامه های در حال پخش شبکه    و... دارند . لذا در شبکه اول سیما ، ازسال 1380 ، از یک سو با راه اندازی سامانه های متناسب ، امکان دسترسی به دیدگاههای مخاطبان با هدف ارائه  به برنامه سازان مهیا شده و از سوی دیگر روش ها و راههای تعامل با مخاطب ، برنامه ریزی و تدوین شده است.

منبع: سایت شبکه یک سیما

نویسنده : ناب دل بهروزی : ۱:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱٦ شهریور ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم