درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

تاثیر پیامک بر فعالیتهای روابط عمومی

بیش از سه سال است که SMS یا همان پیامک به صورت تبلیغاتی در ایران متولد شده و این پدیده جدید در تبلیغات فصلی نو را در تاثیرگذاری بر مردم آغاز کرده است.

قصه از آنجا شروع شد که سه شرکت ارایه دهنده خدمات SMS با سرشماری های 1000، 2000، 3000 با مراجعه به روابط عمومی ها سفارش ارسال پیامهای تبلیغاتی را دریافت کرده، به یکباره میلیون ها SMS روی تلفن همراه مردم ظاهر می شد که از این میان SMS بانک ها بسیار بیشتر بود.

اما سوال اینجاست که چرا باید از SMS استفاده کرد و اساسا مزایا و معایب استفاده از این رسانه برای تبلیغات و تاثیرگذاری چیست؟

در جواب می توان بطور خلاصه محاسن این رسانه را این طور برشمارد:

1-     ارزان بودن آن در تناسب با تعداد بازدیدکننده

2-     سهل الوصول بودن و در دسترس بودن: در دقیقه 90 تصمیم گیری مدیران ارشد زمانی که چند ساعتی به یک مناسبت بیشتر نمانده و نه آگهی روزنامه، رادیو،تلویزیون، بیل بورد و نه هیچ رسانه دیگری امکان آماده شدن و اجرا را نخواهد داشت.

3-     ساده بودن آن از لحاظ آماده سازی محتوا-آماده سازی متن یک SMS در یک دقیقه.

4-     قدرت بی نهایت آن در پوشش دهی در سطح ملی در یکروز در مقایسه با دیگر رسانه ها.

5-     قابلیت تطبیق با هر بودجه تبلیغاتی از یک هزار تومان تا ده میلیارد تومان: شما می توانید با یک هزارتومان، قریب یکصد نفر را تحت تاثیر تبلیغ خود قرار دهید و مطمئن باشید که نزدیک به 70% آن افراد آگهی شما را خواهند دید در صورتیکه با یک هزار تومان نه می توان آگهی روزنامه داد و نه حتی پیک های در منزل.

معایب پیامک :

1-     متنی بودن، تک رنگ بودن، نداشتن امکانات تصویری و صوتی در آن.

2-     نخواندن SMS ها توسط مردم بواسطه تبلیغاتی بودن آنها.

3-     در لحظه از بین رفتن و عدم ماندگاری آن نظیر آگهی های کتاب ها و بیل بوردها.

اما می توان گفت که محاسن این رسانه چند عیب کوچک آن را نیز قابل اغماض نموده و به نوعی با کاربردهای جدید تبلیغاتی این عرصه حتی دیگر این معایب نیز برطرف شده بطور مثال نخواندن پیامک توسط مردم به علت تبلیغاتی بودن آن در شیوه های جدید نظیر برنامه 90 صدا و سیما برطرف شده به گونه ایی که مردم حتما تبلیغات ذیل متن اصلی را می خوانند.

و اما مهمترین مزیت این رسانه همانا قابلیت ارزیابی دقیق آن با دقت بالا می باشد. شما می توانید با امکانات جدید این رسانه، دقیقا مطمئن شویدکه چند نفر متن تبلیغاتی شما را دیده اند.

 قابلیت خوب دیگر این رسانه تعاملی بودن آن است. شما می توانید نظر مخاطبان خود را پرسیده و ظرف چند ساعت از صدها هزار نفر نظر سنجی دقیق بعمل آورید که بطور نمونه می توان به نظرسنجی های صدا و سیما و یا (نظر سنجی بیمه تامین اجتماعی در چند مورد اشاره کرد. شرکت چهار نسل امواج به عنوان محوری ترین عرضه کننده خدمات SMS و به عنوان یک هلدینگ با داشتن چندین شرکت زیر مجموعه خود نظیر رهیاب پیام رسان، سروش پیام و شرکت همراهان همراه، سکان دار این کشتی می باشد.

 در واقع هر نوع خدمت در این عرصه را پوشش داده و امکانات حیرت آوری را در عرصه تبلیغات در سطح دنیا معرفی کرده که کشورهایی نظیر سوئد و فنلاند که خود مهد این فناوری می باشند از این روش تبلیغاتی استقبال چشمگیری نموده اند.

در این حالت مجری تبلیغات با انتخاب یک شهر یا استان مستقیما توسط نرم افزار موجود می تواند به ارسال SMS در آن شهر بپردازد بدون نیاز به داشتن شماره همراه های آن شهر و بدون نیاز به عبور از فیلتر شرکت های خدمات پیامک.

همچنین ارسال SMS به مشاغل خاص نیز توسط همین نرم افزار فراهم آمده است که به راحتی می توان گروه هدف را انتخاب و فقط به آن گروه خاص توسط همین نرم افزار SMS فرستاد. دقت شود در این حالت نیز نیازی به داشتن شماره موبایل های آن قشر نظیر پزشکان یا مهندسان نیست و سامانه خود این امکان را فراهم نموده است. تمامی این امکانات را در یک نرم افزار می توان از طریق شرکت چهارنسل امواج در اختیار داشت.

 www.smsonlines.com

 

نویسنده : ناب دل بهروزی : ٤:۱۳ ‎ب.ظ ; ۱٩ امرداد ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم