درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

روابط عمومی ها عاملی برای شناساندن ظرفیت های تجارتی و صنعتی در ایران

گفتگو با آقای محسن اشرف پور مشاور مدیر عامل و رئیس اداره روابط عمومی بانک توسعه صادرات

 محسن اشرف پور ،متولد سال 1347 است و هم اکنون در رشته اقتصاد اجتماعی در مقطع دکترا در حال تحصیل می باشد . وی دارای سابقه 23 سال اداری است که بیش از نیمی از آن در روابط عمومی سپری شده است . از سوابق ایشان می توان به کارشناس مطالعات اجتماعی در یکی از سازمان های وابسته به قوه قضایی ،کارشناس دفتر فرهنگ و هنر در سازمان برنامه و بودجه ریزی ،مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سرپرست روابط عمومی در سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد . آنچه در پی می آید مختصری از گفتگوی ما با ایشان است .

 *به عنوان اولین سوال به نظر شما برگزاری چنین ویداد هایی در حوزه روابط عمومی تا چه حد ضروری است ؟

 از آنجا که سمپوزیوم در معنای لغوی گرد هم آیی صاحب نظران برای بحث در مورد خاص است و دارای وجه بین المللی است ؛ بنابر این سمپوزیوم عنوان مناسبی برای این گرد همایی ها است . تشکیل گرد همایی با هدف انتقال تجارب ، ارزیابی عملکرد های حوزه های مشابه و همچنین بهره مندی از جدید ترین یافته های بین المللی بسیار قابل توجه است . اساسا" برگزاری سمپوزیوم روابط عمومی بر اساس توضیحات داده شده هم از لحاظ فراهم آوردن بستر لازم برای تبادل تجربه های روابط عمومی های موفق کشور و هم از بعد انگیزشی مسئله که در قالب معرفی بر ترین ها ی روابط عمومی صورت می گیرد و هم از بعد استفاده از نظرات متخصصین و صاحب نظران مطرح جهانی در کنار حضوری که صاحبنظران ایرانی خواهند داشت و باید ها و نباید ها ی روابط عمومی را از منظر فرهنگ ایرانی و اسلامی بررسی می نماید حائزاهمیت است .

 *شما موضوع روابط عمومی تجاری و صنعتی را برای سمپوزیوم چگونه ارزیابی می  کنید ؟

به نظر من مقدم بر روابط عمومی تجاری و صنعتی نقش روابط عمومی در اقتصاد است ودر همین راستا تجارت و صنعت می توانند به عنوان مؤلفه های اقتصادی کار بیان شوند . در واقع به علت شرایط اقتصادی کشور که در آستانه ی تحولات اقتصادی از قبیل فراهم سازی مقدمات برای الحاق ایران به wtoیا باز تعریف سهم بخش های مختلف در اقتصاد کشور که در قالب اجرایی شدن اصل 44در حال پی گیری و انجام است یا همین طور لایحه هدفمند کردن یارانه ها و طرح تحول اقتصادی می بایست نقش روابط عمومی در اقتصاد کشور تبیین شود . پس به نظر می رسد با این تحولات گسترده باید توجه بیشتری به نقش و تاثیر روابط عمومی در تحصیل این فرآیند ها در جامعه مبذول شود .

 *آقای اشرف پور جایگاه و کارکرد روابط عمومی صنعتی و تجاری را در کشور چگونه می دانید ؟

این مسئله از دو جنبه قابل بررسی است . اول از جنبه بین المللی و دیگری از جنبه داخلی . ما در عرصه بین المللی در ابتدای راه نیستیم ولی هرگز به آن نقشی که باید در عرصه بین المللی ایفا کنیم نرسیده ایم ؛ بر اساس سند چشم انداز بیست ساله ما باید در سال 1404به قدرت اول منطقه ی منا ( شمال آفریقا و خاور میانه ) تبدیل شویم که لازمه ی این امر توسعه صادرات و افزایش روند تجارت ایران در سطح منطقه ای است بی شک روابط عمومی ها در مقوله شناساندن ظرفیت های صنعتی و تجاری در ایران به سایر کشور ها می توانند نقش فعالی را ایفا کنند که البته این مستلزم باور توانایی ها و ظرفیت های روابط عمومی ها و سهیم کردن آنها در عرصه در عرصه تبلیغات بین المللی است .

در محدوده داخلی هم با توجه به اینکه ایده آل برای کشور ما این است که مردم به تولید داخلی اعتماد کنند و در شرایط برابر تولیدات داخلی را به محصولات خارجی ترجیح دهند روابط عمومی ها می توانند نقش موثری در حوزه بازاریابی محصولات و همچنین ارائه خدمات ویژه به مشتریان (در مقوله مشتری مداری ) به مسیری مطمئن برای انتقال دید گاهها ،مطالعات ،انتقاد ها و پیشنهاد های  مشتریان به متولیان حوزه تجارت و صنعت کشور شوند .

البته به نظر شخصی بنده این مسئله تنها از طریق تبلیغات یک سویه و پر خرج امکان پذیر نیست . برای اینکه روابط عمومی  به واحد ی که شناخت دقیقی از بازارتحولات جهانی و نیاز مشتریان دارد،تبدیل شود لازم است که امر آموزشی تخصصی و مطالعات میدانی و استفاده از پژوهش های  علمی در این زمینه مورد توجه بیشتر روابط عمومی قرار گیرد .

 *شما چه ارزیابی از نحوه برگزاری همایش ها و سمپوزیوم های روابط عمومی در ایران دارید ؟

سمپوزیوم ها در حوزه علمی بسیار موفق بوده و تداوم آن لازم و ضروری است ولی در حوزه ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها و جشنواره برترین های روابط عمومی در کل کشور با نواقصی روبه رو هستیم که از آن جمله به نبودن سازو کار استاندارد برای سنجش اثر بخشی فعالیت ها ی روابط عمومی و همین طور در مواردی به انتخاب های سلیقه ای می توان اشاره کرد .

 *آقای اشرف پور چه پیشنهاد اتی برای برگزاری بهتر این سمپوزیوم ها دارید .

- در این سمپوزیوم ها طیف وسیع تری از روابط عمومی های دولتی و غیر دولتی در کنار هم قرار بگیرند .

- از ایده های نو و خلاقانه در حوزه روابط عمومی استقبال شود و سازو کاری برای ارزیابی ایده های خلاق در حوزه روابط عمومی و تقدیر از این ایده ها در نظر گرفته شود .

- از مدیران ارشد که واقعا در رفتار و کردارشان به روابط عمومی شان اهمیت قائل شده یا قائل می شوند در بخش های جنبی این گونه همایش ها تقدیر شود تا به نوعی در این زمینه فرهنگ سازی صورت گرفته شود .

- از پیشکسوتان روابط عمومی نه تنها در عرصه مدیریت بلکه از کارشناسان پیشکسوت این حوزه نیز قدر دانی شود .

- در هر سال متناسب با نامگذاری آن سال سمپوزیوم یک بخش ویژه را تعبیه کند و اقداماتی که روابط عمومی ها در ارتباط با نامگذاری آن سال انجام داده را بررسی نماید.

- کمیته برگزار کننده سمپوزیوم ها و نشست های سالانه ،از مدتی قبل از برگزاری هر همایش با مقالات کشور ملاقات هایی را ترتیب دهند .

اگر هر همایش نسبت به سال گذشته به یک ایده نو در انتها نرسد می توان گفت که در نیل به اهدافش موفق نبوده است . بنابراین فضای سمپوزیوم باید به سمت اخذ ایده های کاربردی ، ابتکاری و خلاقانه در حوزه ی روابط عمومی پیش برود.

منبع:روابط عمومی Public relations

نویسنده : ناب دل بهروزی : ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ ; ۱٩ امرداد ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم