درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

سمپوزیوم برای روابط عمومی به مثابه چراغی است که راه آینده را روشن می کند

گفتگو با آقای احمد یحیایی ایله ای دکترای ارتباطات

 آقای احمد یحیایی ایله ای دارای مدرک دکترای ارتباطات ،مولف و مدرس روابط عمومی است . وی پانزده سال سابقه مدیریت در حوزه روابط عمومی و تبلیغات دارد و مولف شش جلد کتاب در حوزه روابط عمومی می باشد . آنچه از نظرتان می گذرد حاصل گفتگوی کوتاه ما باایشان به بهانه برگزاری پنجمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی است

 به عنوان اولین سوال به نظر شما برگزاری چنین ویداد هایی در حوزه روابط عمومی تا چه حد ضروری است ؟

کنفرانس های علمی به مثابه چراغی است که راه آینده را روشن می کند و این سمپوزیوم برای روابط عمومی چنین نقشی را انجام می دهد.

با توجه به مشغله فراوان کارگزاران روابط عمومی مشارکت کارشناسان و مدیران روابط عمومی در چند کنفرانس و  سمپوزیوم در طول یک سال ضروری است.

 *شما چه ارزیابی ازموضوع روابط عمومی تجاری و صنعتی برای سمپوزیوم دارید  ؟

یک اقدام خلاقانه و مبتکرانه از سوی سمپوزیوم بوده است که برای اولین بار بخش خفته روابط عمومی که همان روابط عمومی تجاری است را در کشور بیدار می کند.

تاکنون در حوزه های تخصصی روابط عمومی کنفرانس مهمی برگزار نشده است و برگزاری این کنفرانس علاوه بر اینکه خلاقانه است یک ضرورت حتمی است. چون هم از نظر علمی و هم از نظر کاربردی می تواند راهگشا باشد.

 *جنابعالی جایگاه و کارکرد روابط عمومی صنعتی و تجاری را در کشور چگونه می دانید ؟

تجربه روابط عمومی در ایران  تجربه روابط عمومی سیاسی (یا همان تبلیغات سیاسی) است. چرا که روابط عمومی در ایران دولتی بوده است و چون ذات دولت سیاست است رو ابط عمومی بخش دولتی هم سیاسی عمل کرده است. همین روابط عمومی نیز با همان ساختار و وظایف وارد بخش خصوصی و تجاری شده است و کارآمد نبوده است.

لذا باید ادعا کرد که چیزی به نام روابط عمومی تجاری تعریف نشده است ما تاکنون به نام روابط عمومی در بخش خصوصی یا تبلیغات سیاسی داشته ایم یا تبلیغات بازرگانی.

 * آقای یحیایی ایله ای شما چه ارزیابی از نحوه برگزاری همایش ها و سمپوزیوم های روابط عمومی در ایران دارید ؟

به نظر من تلاش همکاران و دوستان عزیزم آقایان سفیدی و باقریان ستودنی است. برگزاری این کنفرانس ها با جدیت و زحمت زیادی اتفاق می افتد و تمامی دست اندرکاران روابط عمومی کشور بایستی از چنین افرادی قدردانی کنند.

این موضوع یعنی روابط عمومی تجاری بایستی طی چند سال برگزار شود  و  به دوستان  پیشنهاد می کنم جشنواره روابط عمومی تجاری را برگزار کنند.

 *به عنوان آخرین سوال چه پیشنهاد اتی برای برگزاری بهتر این سمپوزیوم ها دارید .

این سمپوزیوم ها بایستی در دو بخش ارایه مدلها و نظریات جدید روابط عمومی و ارایه پروژه های موفق روابط عمومی برگزار شود. ما کمتر دیده ایم که مطالعات موردی و تجربیات سازمانهای موفق در اینگونه همایش ها برای عموم تشریح شود. Case study  می تواند سمپوزیوم های علمی را کارآمد تر کند. ارایه موارد موفق تلاش افراد با تجربه بخش مجهول و  پنهان سمپوزیوم هاست.

منبع:روابط عمومی Public relations

نویسنده : ناب دل بهروزی : ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱٩ امرداد ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم