درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

روابط عمومی سایبر

روابط عمومی سایبر بر جامعه مدنی تاثیرگذار است

اشاره: ‏
سیپرا برای معرفی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از روابط ‏عمومی سایبر گفت و گوهای مختلفی با صاحب نظران این رشته ترتیب ‏داده که به مرور ارائه می شود. آن چه در پی می آید، گفت و ‏گویی است با "ناوی" مدیر شرکت مشاور خصوصی با مسئولیت محدود ‏اوجوالا که با هم می خوانیم.‏
ناوی یک متخصص چند کارکردی و یک مشاور در حوزه انحصاری امنیت ‏اطلاعات با دیدگاهی فنی قانونی می باشد. او همچنین مدرس و ‏مشاور تجارت الکترونیکی/بانکداری الکترونیکی است. ناوی در هند ‏سکونت دارد و همچنین در بنگلادش به فعالیت می پردازد.‏

‏1.‏ روابط عمومی سایبر چیست؟

روابط عمومی سایبر را می توان مدیریت روابط عمومی از طریق ‏اینترنت تعریف کرد. در این فحوا، مدیریت روابط عمومی شامل ‏ارتباطات داخلی از طریق شبکه، مدیریت روابط فروشنده از طریق ‏شبکه خارجی و همچنین مدیریت ارتباط با مردم، دولت، مشتری و ‏غیره می باشد. کار اصلی شرکت هایی که به دنبال روابط عمومی ‏سایبر هستند، می تواند تجارتی بر مبنای وب (تجارت الکترونیکی) ‏یا حکومت الکترونیکی یا یک کسب وکار فیزیکی باشد که در آن وب ‏تنها وسیله ای برای ارتباط است. ‏

‏2.‏ رابطه میان روابط عمومی و جامعه اطلاعاتی چیست؟ ‏
جامعه اطلاعاتی شامل افرادی است که می توانند از طریق تجهیزات ‏ICT‏ (شامل تجهیزات سیار ) به تبادل اطلاعات کارا و سریع دسترسی ‏داشته باشند. این افراد حول وب سایت ها، پست های الکترونیکی، ‏گروه های بحث و گفتگو، اس.ام.اس و غیره فرهنگ سازی کرده اند. ‏از آنجایی که اعضای اولیه جامعه ای هستند که روابط عمومی سایبر ‏می تواند به آن دست یابد، آنها به جمعیت هدفی تبدیل می شوند ‏که هر تلاش روابط عمومی سایبر باید به سمت آن هدف گیری شود. ‏

‏3.‏ آیا رابطه دوطرفه ای بین روابط عمومی سایبر و جامعه مدنی ‏وجود دارد؟ ‏
بله. از آنجایی که تک تک اعضای جامعه اطلاعاتی، عضوی از جامعه ‏مدنی نیز می باشند، روابط عمومی سایبر بر جامعه مدنی ‏تأثیرگذار است. به همین دلیل، پیش از این نیز اشاره کردم که ‏روابط عمومی سایبر پاسخگوی نیازهای تجارت فیزیکی نیز می باشد. ‏
‏4.‏ تأثیر روابط عمومی سایبر بر مفهوم آزادی بیان چیست؟ ‏
آزادی بیان مفهومی است که می تواند از طریق روابط عمومی ‏سایبر ارتقاء یابد. به نظر من، ما نیازی به بررسی تأثیر ‏روابط عمومی سایبر به عنوان یک مفهوم بر آزادی بیان نداریم. ‏

‏5.‏ آینده وب لاگ های روابط عمومی در برابر روابط عمومی سایبر ‏چیست؟
وب لاگ ها (بلاگ) نیز همانند وب سایت ها، پست های الکترونیکی، ‏گروه های بحث و گفتگو و غیره، زیرمجموعه ای از جامعه اطلاعات ‏می باشند. تا زمانی که آنها از طرفداران گسترده ای برخوردار ‏باشند، مخاطب هدف با اهمیتی برای کوشش های روابط عمومی به ‏حساب می آیند. آنها نماینده مصرف کننده نهایی و همچنین یک واسطه ‏هستند. در دنیای واقعی، می توان بلاگ ها را بولتن های خبری ‏متعلق به جوامع کوچک تری مانند باشگاه ها و انجمن ها دانست.

 

منبع: روابط عمومی Public relations

 

نویسنده : ناب دل بهروزی : ٩:٢٢ ‎ق.ظ ; ۱٩ امرداد ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم