درباره ی ارتباطات - روابط عمومی...

وبلاگ شخصی ناب دل بهروزی "لیسانس علوم ارتباطات - روابط عمومی"

حرفه روابط‌عمومی در دوران رکود بهبودپذیر باقی می‌ماند.

حرفه روابط‌عمومی در دوران رکود بهبودپذیر باقی می‌ماند

 حرفه روابط‌عمومی در دوران رکود بهبودپذیر باقی می‌ماند نتایج تحقیقات ملی نشان می‌دهد روابط‌عمومی در دوران رکود بهبودپذیر باقی می‌ماند. گزارشی که با همکاری ComRes انجام شده است، 2000 عضو از مؤسسه مورد نظرسنجی قرار داد و نظر آن‌ها را درباره رکود و چگونگی رویارویی روابط‌عمومی با این دوره دشوار را جویا شد. به گزارش شارا، نتایج نظرسنجی نشان داد که بسیاری از حوزه‌های این صنعت در دوره رکود به رشد و توسعه خود ادامه داده‌اند، و روابط‌عمومی دیجیتال، مدیریت شهرت، مدیریت بحران و برنامه‌ریزی استراتژیک به ترتیب بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. جیسون مکنزی، رئیس گروه آیلند چنل از سی‌آی‌پی‌آر گفت: "این به راستی زمانی است که کارگزاران روابط‌عمومی  بر ارزشی که به کسب‌وکارهایی که نمایندگی آن‌ها را به عهده دارند تمرکز می‌کنند. ما نیز همانند بسیاری از متخصصان دیگر مجبور هستیم که در طول مدت کمبود بودجه سخت‌تر، پویشگرتر و با انعطاف‌پذیری بیشتر کار کنیم." در نظرسنجی، از اعضای سی‌آی‌پی‌آر خواسته شد تا نظر خود را درباره حوزه‌هایی که بیشترین افت را تجربه خواهند کرد نیز بیان کنند. شرکت‌کنندگان حوزه‌های حمایت مالی،‌ مدیریت رویداد و علامت تجاری و بازاریابی را در معرض بیشترین تهدید تشخیص دادند. نظرسنجی، اخبار بسیاری خوبی برای شرکت‌های مشاوره در زمینه پایداری کسب‌وکارها و رشد جدید مشتری داشت. در سال گذشته، حدود 33 درصد از شرکت‌های مشاوره بیش از 10 درصداز موکلین ثابت خود را حفظ کردند و 60 درصد از آن‌ها موفق شدند بین دو تا پنج مشتری جدید به دست آورند. بودجه‌های ارتباطات نیز به طور قابل‌توجهی حفظ شده‌اند، به خصوص گروه‌های درون‌سازمانی که در یک دوره پنج ساله در بودجه‌های 100 هزار تا 500 هزار رشد مستمری را تجربه کرده‌اند. اما به هر حال تمام این رشد نصیب شرکت‌های مشاوره نمی‌شود، به طوری که بیش از 60 درصد از شرکت‌های مشاوره همچنان با بودجه‌ای کمتر از 50 هزار پوند به کار ادامه می‌دهند – رقمی که در یک دوره پنج ساله ثابت مانده است. رئیس سی‌آی‌پی‌آر، کوین تیلور گفت:‌ "این نظرسنجی خبر خوبی برای صنعت روابط‌عمومی است. البته روابط‌عمومی تحت تأثیر بحران اقتصادی قرار گرفته است اما اعضای ما به رغم رکود عمدتا نتایج مثبتی گزارش می دهند و این گواهی بر قدرت این حرفه و نیاز به ارتباطات خوب است." تیلور در ادامه می‌گوید "این نظرسنجی همچنین تأیید می‌کند که روابط‌عمومی دیجیتال از بیشترین رشد در این حرفه برخوردار است چرا که اجتماعات هر چه بیشتر به صورت آن‌لاین گرد هم می‌آیند و سازمان‌ها به دنبال تعیین خط‌مشی و مشارکت در این بحث هستند. اما به هر حال، با هر حوزه در حال رشد جدید، به مهارت‌‌های جدید و توسعه روش برتر نیز نیازمند می‌شویم و سی‌آی‌پی‌آر مصمم است تا به کارگزاران در یادگیری هر مهارت مورد نیاز آموزش دهد." مدیرعامل ComRes، اندرو هاوکینز گفت: "ما این نظرسنجی را با اندکی هراس انجام دادیم چرا که انتظار داشتیم رکود چیزی از روابط‌عمومی باقی نگذاشته باشد. اما در حالی که رکود بر بسیاری از کارگزاران روابط‌عمومی تأثیرگذار بوده است، دلایل بسیاری وجود دارد که اگر نه شاد،‌ دست کم خوشبین باشیم." به طور خلاصه، رکود برای اکثریت ترس، برای عده‌ای حشو و برای اندکی چشم‌اندازی امیدوارکننده ایجاد کرده است. هرچند که به طور کلی، این صنعت با خروج از ویرانه اقتصاد 18 ماه گذشته خوب به نظر می‌رسد. بدترین رکودی که در اذهان است تأثیر شدیدی بر برخی از فعالیت‌های روابط‌عمومی گذاشته است اما بقیه‌ حوزه‌ها کماکان در حالت خوبی به سر می‌برند. به نظر می‌رسد که رمز بقا انعطاف‌پذیری است. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران

نویسنده : ناب دل بهروزی : ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ ; ۱٢ مهر ۱۳٩٠
Comments نظرات () لینک دائم